EMERYTURY POMOSTOWE, PREMIE I POŻYCZKI

Jak już informowaliśmy w poprzednich audycjach, w celu usunięcia wątpliwości dotyczących wykonywania pracy w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze, zwróciliśmy się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z pismem, w którym podnieśliśmy poniższe kwestie:

Dzień dobry,  Bogusław Pietrzak  – w imieniu Międzyzakładowego Związku Zawodowego  G.K. PKN ORLEN S.A.  zapraszam do zapoznania się z naszymi informacjami związkowymi.

Szanowni Państwo.

Pierwszy temat, który przedstawiamy, dotyczy emerytur pomostowych związanych z wykonywaniem prac w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze.

Jak już informowaliśmy w poprzednich audycjach, w celu usunięcia wątpliwości dotyczących wykonywania pracy w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze, zwróciliśmy się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z pismem, w którym podnieśliśmy poniższe kwestie:

  1. Zgodnie z Ustawą o emeryturach pomostowych, od 1 stycznia 2010 roku pracodawca zobowiązany jest opłacać składkę za pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, prowadzić wykaz stanowisk na których wykonywane są prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz ewidencję pracowników wykonujących takie prace.
  2. Wątpliwości pojawiają się jednak w odniesieniu do pracowników, którzy wykonywali pracę w warunkach o szczególnym charakterze (co zostało im potwierdzone przez pracodawcę w świadectwie pracy i na paskach wynagrodzeń) przed datą 1 stycznia 2010 r., tj. w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. Czy pracownik w takiej sytuacji ma prawo do emerytury pomostowej, przy spełnieniu wszystkich wymaganych okresów pracy uprawniających do emerytury, mimo iż pracownik nie wie i nie jest w stanie dowiedzieć się od pracodawcy czy zakład pracy odprowadzał za pracownika składki z powodu pracy w warunkach o szczególnym charakterze? Ponadto, proszę o wskazanie, czy przed 1 stycznia 2010 r. pracodawca miał obowiązek opłacać dodatkową składkę w przypadku pracowników wykonujących pracę w szczególnym charakterze?

 

Poniżej przedstawiamy odpowiedź  na w/w pismo z dnia 16.11.2017 r.:

Zakład
Ubezpieczeń
Społecznych

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Koszalinie, Centrum Obsługi Emerytur Pomostowych wyjaśnia, że zgodnie z  ustawą z dnia 19 grudnia 2008r. o emeryturach pomostowych – art.4 prawo do emerytury przysługuje pracownikowi, który spełnia łącznie następujące warunki:

  1. urodził się po dniu 31 grudnia 1948r.,
  2. udowodnił okres pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze wynoszący co najmniej 15 lat,
  3. przed dniem 1 stycznia 1999r. wykonywał prace w szczególnych warunkach lub prace w szczególnym charakterze, w rozumieniu art.3 ust.1 i 3 niniejszej ustawy lub art. 32 i art.33 ustawy emerytalnej, osiągnął wiek wynoszący dla mężczyzn co najmniej 60 lat (dla kobiet 55 )
  1. ma okres składkowy i nieskładkowy, wynoszący dla mężczyzn co najmniej 25 lat (dla kobiet 20 lat)
  1. po dniu 31.12.2008r. wykonywał prace w szczególnych warunkach lub prace w szczególnym charakterze, w rozumieniu art.3 ust.1 i 3 niniejszej ustawy,
  2. nastąpiło z nim rozwiązanie stosunku pracy.

 Natomiast art.49 ww. ustawy stanowi, że prawo do emerytury pomostowej przysługuje pracownikowi, który:

  1. urodził się po dniu 31 grudnia 1948r.,
  2. na dzień 1.01.2009r., udowodnił okres pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w rozumieniu art.3 ust. 1 i 3 niniejszej ustawy, wynoszący co najmniej 15 lat,
  3. osiągnął wiek wynoszący dla mężczyzn co najmniej 60 lat (dla kobiet 55lat),
  1. ma okres składkowy i nieskładkowy, wynoszący dla mężczyzn co najmniej 25 lat (dla kobiet 20 lat)
  1. przed dniem 1 stycznia 1999r. wykonywał prace w szczególnych warunkach lub prace w szczególnym charakterze, w rozumieniu art.3 ust.1 i 3 niniejszej ustawy lub art.32 i art.33 ustawy emerytalnej,
  1. nastąpiło z nim rozwiązanie stosunku pracy.

Do pracy wykonywanej w szczególnych warunkach w rozumieniu art.49 ustawy pomostowej może zostać zaliczony tylko okres zatrudnienia, co do którego pracodawca potwierdzi, że w danym okresie pracownik wykonywał pracę wymienioną w załączniku numer 1 lub numer 2 do ustawy o emeryturach pomostowych z 19 grudnia 2008r.

Zgodnie z art.51 tej ustawy płatnik składek zobowiązany jest do wystawienia zaświadczenia o wykonywaniu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze w rozumieniu art.3 ust.1 i 3 niniejszej ustawy za okresy przypadające przed 1 stycznia 2009r.

Po złożeniu wniosku o emeryturę pomostową przez osobę zainteresowaną, Zakład Ubezpieczeń Społecznych sprawdzi czy zostały spełnione warunki niezbędne do przyznania tego świadczenia oraz sprawdzi w dostępnych Systemach Informatycznych czy płatnik składek złożył druki ZUS ZSWA,  które to potwierdzają od  01.01.2009r. wykonywanie pracy w warunkach szczególnych oraz czy od 01.01.2010r. opłacił za pracownika składki na fundusz emerytur pomostowych. W przypadku, gdy pracodawca nie opłaci składki na fundusz emerytur pomostowych, ZUS zwróci się do płatnika o zapłacenie należnych składek. 

Zgodnie z art.35 oraz art. 57 ww. Ustawy  pracodawca ma obowiązek opłacania składek na fundusz emerytur pomostowych za pracownika, który wykonuje prace w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze od  01.01.2010r.

W podpisie;

Kierownik Centrum Obsługi Emerytur Pomostowych

Mgr Paulina Klacz

Dla uściślenia powyższego zagadnienia, zanim przejdę do interpretacji opinii ZUS-u, przedstawię trzy grupy pracowników:  

  • Pierwsza grupa to pracownicy którzy przyjęli się do pracy przed 1998 roku i w dwóch okresach czasowych (zgodnie z Ustawą o emeryturach pomostowych) pierwszy do 1998 roku, drugi 1999  – 2008 rok przepracowali w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze – 15 lat i borykają się z problemem trzeciego okresu czasowego po 2008 roku. Opinia  ZUS-u dotyczy w/w pracowników.
  • Druga grupa to pracownicy, którzy przyjęli się do pracy przed 1998 i pracowali w dwóch okresach czasowych ( zgodnie z Ustawa o emeryturach pomostowych ) – pierwszy okres do 1998 roku, drugi  1999 – 2008 rok oraz nie przepracowali 15 lat w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze i muszą w trzecim okresie po 2008 roku dopracować brakujący okres w zakładzie i na stanowisku który pracodawca zgłosił do ZUS-u jako stanowisko na którym występują warunki pracy szczególne lub o szczególnym charakterze.
  • Trzecia grupa osób to osoby które przyjęli się do pracy po 1998 roku. Dla nich Ustawa o emeryturach pomostowych nie przewiduje możliwości uzyskania praw do wcześniejszej emerytury. W tym wypadku potrzebna jest zmiana Ustawy.

Przechodząc do interpretacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotyczącej wykonywania pracy w  warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze należy przedstawić, co następuje:

  1. Nowelizacja Ustawy o emeryturach pomostowych spowodowała po stronie pracodawcy obowiązek opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych za pracowników wykonujących pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Obowiązek ten istnieje od 1 stycznia 2010 roku.
  2. W okresie od 1 stycznia 2009 r. do 1.01.2010 r. Pracodawca nie miał obowiązku opłacania składek za pracowników wykonujących pracę w warunkach szczególnych lub o szczególnych charakterze. Pracodawca, po nowelizacji Ustawy w roku 2010 r., miał jednak obowiązek zgłosić ZUS-owi dane za 2009 r. obejmujące wykaz pracowników wykonujących pracę w warunkach szczególnych lub o szczególnych charakterze.

Zgodnie z opinią ZUS, do otrzymania emerytury pomostowej niezbędne jest spełnianie wszystkich ustawowych przesłanek, zaś w odniesieniu do okresów pracy wykonywanej przed 2010 rokiem konieczne jest posiadanie odpowiedniego zaświadczenia od pracodawcy potwierdzającego, iż w danym okresie pracownik wykonywał pracę w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze. Dodatkowo, dla osób które wykonywały pracę w warunkach szczególnych w okresie od 1.01.2009 r. do 1.01.2010 r. ZUS będzie badał kwestię posiadania odpowiedniego zaświadczenia od pracodawcy, jak również, czy pracodawca w roku 2010 r. złożył do ZUS-u za rok 2009 wykaz pracowników którzy w roku 2009 wykonywali pracę w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze (druk ZUS ZSWA).

W odniesieniu do osób, które wykonywały pracę w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze po 1.01.2010 r. ZUS będzie badał czy pracodawca zgodnie ze swoim obowiązkiem opłacił składki za pracownika na Fundusz Emerytur Pomostowych. Opłacenie przez pracodawcę składki jest warunkiem niezbędnym do uzyskania emerytury pomostowej.

Informujemy naszych Członków, iż w celu uzyskania informacji dotyczących emerytury pomostowej, powinni oni podjąć następujące działania:

  1. Uzyskanie informacji od ZUS-u, czy Pracodawca zgłosił okres pracy w przedziale od 1.01.2009 r. do 1.01.2010 r. do ZUS-u jako prace wykonywane w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze (czy Pracodawca w roku 2010, kiedy powstał obowiązek, zgłosił druk ZUS ZSWA potwierdzający wykonywanie pracy w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze).
  2. W przypadku pracowników wykonujących pracę po 1.01.2010 r. uzyskanie informacji od ZUS-u informacji wymienionej w punkcie 1, oraz informacji czy po 1.01.2010 r. pracodawca zgłosił do ZUS-u wykaz stanowisk, na których wykonywana była praca w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze, oraz czy dokonał opłacenia składek na Fundusz Emerytur Pomostowych.
  3. W przypadku konieczności wystosowania oficjalnego pisma, należy wskazać dane podstawowe (imię,nazwisko, PESEL, adres zameldowania) oraz przedstawić w jakich przedziałach czasowych pracownik wykonywał pracę, z podaniem pełnej nazwy zakładu pracy oraz zajmowanym stanowiskiem.
  4. Określić żądanie, z jakim pracownik występuje do ZUS-u.

W okresie od 1.01.2009 r. do 1.01.2010 r. wykonywałem pracę na stanowisku automatyka w zakładzie pracy ORLEN AUTOMATYKA lub na innym stanowisku w innym zakładzie pracy, w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze. Proszę o informację, czy wskazany wyżej przedział czasowy został przez pracodawcę zgłoszony na druku ZUS ZSWA jako potwierdzający wykonywanie w wyżej wymienionym okresie pracy w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze.

lub

W okresie od 1.01.2010 r. do ………… wykonywałem pracę na stanowisku automatyka w zakładzie pracy ORLEN AUTOMATYKA lub na innym stanowisku w innym zakładzie pracy, w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze. Proszę o informację, czy wskazany wyżej przedział czasowy został przez pracodawcę zgłoszony na druku ZUS ZSWA jako potwierdzający wykonywanie w wyżej wymienionym okresie pracy w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze, oraz czy pracodawca opłacił we wskazanym wyżej przedziale czasowym składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych.

___________________________________________________________________

Informujemy również, iż w odpowiedzi na nasze pismo, skierowane do Zarządu ORLEN Serwis S.A., o którym informowaliśmy w poprzedniej audycji, uzyskaliśmy następującą odpowiedź:

13.11.2017 r.

Międzyzakładowy Związek Zawodowy Grupy Kapitałowej
Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A.
Przewodniczący
Bogusław Pietrzak

Szanowny Panie Przewodniczący,

W odpowiedzi na pismo z dnia 6 listopada 2017 roku w sprawie uprawnień pracowników ORLEN Serwis S.A. do emerytur pomostowych informuję, że już w dniu 30.01.2017 r. Pracodawca powołał Zespół Zadaniowy w celu ustalenia wykazu stanowisk w ORLEN Serwis S.A. na których wykonywane są prace w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze (dalej: Zespół).

Zespół pracował w oparciu o:

  1. postanowienia Ustawy z dnia 19.12.2008 r. o emeryturach pomostowych (dalej: Ustawa),
  2. Załącznik nr 1 do Ustawy zawierający wykaz prac wykonywanych w warunkach szczególnych,
  3. Załącznik nr 2 do Ustawy zawierający wykaz prac o szczególnym charakterze,
  4. Informacje Pracodawców zaklasyfikowanych do ZDR, na terenie których pracownicy ORLEN Serwis S.A. świadczą pracę,
  5. Dokumentacje oceny ryzyka zawodowego dla poszczególnych stanowisk,
  6. Zakresy obowiązków odpowiedzialności i uprawnień dla poszczególnych stanowisk.

 Z ustaleń Zespołu wynika, że:

  1. W ORLEN Serwis S.A. nie występują stanowiska, na których stale i w pełnym wymiarze czasu pracy wykonuje się prace w warunkach szczególnych, o których mowa w Załączniku nr 1 do Ustawy z dnia 19.12.2008 r. o emeryturach pomostowych,
  2. W ORLEN Serwis S.A. nie występują stanowiska, na których stale i w pełnym wymiarze czasu pracy wykonuje się prace o szczególnym charakterze, wymienione w Załączniku nr 2 do Ustawy z dnia 19.12.2008 r. o emeryturach pomostowych.

Z analizy treści zapisów Ustawy oraz Załączników wynika, że do pracowników ORLEN Serwis .S.A potencjalnie mogą mieć zastosowanie prace określone pod pozycją 13 i 14 Załącznika nr 2 do Ustawy, tj.:

  1. Pozycja 13 – Prace przy bezpośrednim sterowaniu procesami technologicznymi, mogącymi stwarzać zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej ze skutkami dla bezpieczeństwa publicznego,
  2. Pozycja 14 – Prace przy bezpośrednim sterowaniu procesami technicznymi, mogącymi spowodować awarię techniczną, z poważnymi skutkami dla bezpieczeństwa publicznego.

Jednakże, jak wynika z przeprowadzonych analiz, zakres wykonywanych zadań oraz zakresy odpowiedzialności pracowników ORLEN Serwis S.A. nie wskazują, iż wykonują oni pracę przy bezpośrednim sterowaniu wyżej wymienionymi procesami. Nie został tym samym spełniony ustawowy warunek wpływający na kwalifikację tych prac, zgodnie z Ustawą. Ewentualne sytuacje spowodowania potencjalnego zagrożenia dla bezpieczeństwa publicznego przez pracownika ORLEN Serwis S.A. wynikać mogą jedynie z jego nieuprawnionego zadziałania.

Jednocześnie Zespół nie stwierdził, by jakiekolwiek stanowisko pracy funkcjonujące w Spółce wyczerpywało zakres desygnatów pojęcia „prace w szczególnych warunkach” i „prace o szczególnym charakterze” zdefiniowane w art. 3 Ustawy. Na stanowiskach tych bowiem nie występują czynniki ryzyka wskazane przez Ustawodawcę.

W związku z powyższym – mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa – informuję Pana Przewodniczącego, że w związku z cytowaną Ustawą o emeryturach pomostowych spółka ORLEN Serwis S.A. nie ma obowiązku prowadzenia wykazu stanowisk pracy, na których wykonywane są prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

Z poważaniem,

(w podpisie)

Ryszard Radomski

Na w/w pismo, nasz Związek w dniu 28.11.2017 r. przekazał odpowiedź o treści następującej:

Pan
Ryszard Radomski
Prezes Zarządu
ORLEN Serwis S.A.

Szanowny Panie Prezesie,

 Działając w imieniu Międzyzakładowego Związku Zawodowego Grupy Kapitałowej Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN Spółka Akcyjna, w odpowiedzi na pismo z dnia 13.11.2017 r. informuję, iż w roku 2014 powstał w ORLEN AUTOMATYCE Sp. z o.o. Zespół Pracodawco – Związkowy, który miał za zadanie wskazać stanowiska na których wykonywane są prace w warunkach o szczególnym charakterze. W trakcie prac Zespół wskazał stanowiska, na których mogą występować warunki o szczególnym charakterze, zgodnie z zapisami Ustawy o emeryturach pomostowych. Przeprowadzono szerokie konsultacje w firmie, zaciągnięto opinii ZUS-u, ponadto postanowiono, że Pracodawca zwróci się do Centralnego Instytutu Ochrony Pracy w celu dokonania dogłębnej analizy charakteru wykonywanych prac na stanowiskach we wskazanym zakładzie pracy.

Obecnie Spółka ORLEN SERWIS, jako następca prawny ORLEN AUTOMATYKA Sp. z o.o. do dnia dzisiejszego nie wywiązał się z obowiązku zasięgnięcia opinii Centralnego Instytutu Ochrony Pracy, a dokonując oceny charakteru prac, oparł się na swoich subiektywnych ustaleniach w zakresie charakteru pracy wykonywanych na stanowiskach pracy w Spółce.

Jednocześnie podnosimy, iż nie wiemy, w jakim charakterze występował Zespół Zadaniowy, na którego powołanie powołuje się Pan w piśmie, nie wskazał Pan również, czy w skład Zespołu Zadaniowego wchodzili przedstawiciele pracowników lub związków zawodowych, w oparciu o jakie kryteria pracował Zespół, ani czy zasięgnął on opinii niezależnych organów państwowych zajmujących się sprawami pracowniczymi.

ORLEN SERWIS powstała z połączenia wielu podmiotów pracujących na rzecz PKN ORLEN S.A., ANWIL Włocławek , PTA Włocławek, oraz dwóch elektrowni: w Płocku i Włocławku. Powyższe spowodowało rozszerzenie listy nowych stanowisk pracy bądź zmianę nazw oraz charakteru dotychczasowych stanowisk pracy w aktualnym zakładzie pracy, nie objętych analizą wcześniej powołanego Zespołu.

Jednocześnie informujemy, iż na podstawie art. 11a Ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, pracownicy mają prawo do wniesienia skargi, w trybie  art. 41 ust. 6 ustawy o emeryturach pomostowych, zaś Państwowa Inspekcja Pracy posiada uprawnienie do nakazania umieszczenia pracownika w ewidencji osób wykonujących prace w szczególnych warunkach

lub o szczególnym charakterze zarówno wtedy, gdy stanowisko, na którym wykonuje on swoją pracę, znajduje się już w wykazie stanowisk, jak i gdy pracodawca go tam nie uwzględnił.

W związku z powyższym wnosimy w trybie pilnym o wznowienie rozmów Zespołu Pracodawco – Związkowego, w celu omówienia charakteru wykonywanych prac w zakładzie pracy ORLEN SERWIS S.A., lub powołanie nowego Zespołu reprezentowanego również przez stronę związkową.

 

Z poważaniem,

(w podpisie)
Bogusław Pietrzak

Szanowni Państwo,

Powyższe wyjaśnienia mają na celu ułatwienie dochodzenia przez Państwa praw do emerytury pomostowej. W razie pojawiających się wątpliwości zachęcamy do kontaktu telefonicznego z przedstawicielami naszego związku, lub do osobistego spotkania w siedzibie naszego związku.

Przypominamy również, iż nasz związek powstał w celu realizowania potrzeb pracowników. W trakcie licznych spotkań, wielokrotnie podnosili Państwo temat emerytur pomostowych i zmiany zasad ustalania pracy w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze.

Mamy świadomość, iż Pracodawca ORLEN Serwis S.A.  wskazał na brak obowiązku po stronie Spółki dotyczącego utworzenia wykazu stanowisk w których praca wykonywana jest w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze.

Mimo powyższego, podjęliśmy starania o ponowne podniesienie tematu emerytur pomostowych .

Są sprawy ciężkie i taką sprawą jest w/w temat  o czym wiedzą również nasi członkowie, ale definitywne uznanie sprawy za przegraną bez podejmowania żadnych działań, zdaniem naszego związku jest działaniem błędnym. Z uwagi na obowiązujące przepisy prawa powstaje dowolność wykładni po stronie pracodawcy. Nasz związek ma nadzieję, iż dowolność o której mowa w zdaniu poprzednim, zostanie zinterpretowana  na korzyść pracowników.

Jeśli nasz Związek widzi, że istnieje choćby cień nadziei na pozytywne rozstrzygnięcie w tej sprawie, to uważamy, że należy próbować do skutku.

Nawet gdy przegramy walkę o emerytury pomostowe, to uczciwie będziemy mogli powiedzieć, iż zrobiliśmy wszystko w ramach naszych możliwości.

Nasz Związek nie obiecywał załatwienia pracownikom wcześniejszych emerytur pomostowych, ale zobowiązał się zająć ponownie tym tematem, jednocześnie informując o skali trudności w rozwiązaniu powyższego problemu –  a to zasadnicza różnica.

Nasze działania skonkretyzowaliśmy, poprzez wystąpienie do Pracodawcy i ZUS – w/w pisma.

Podsumowując temat, pragniemy przypomnieć wszystkim zainteresowanym iż pozycji nie buduje się na krytykowaniu innych ale na działaniu dla dobra i na  rzecz pracowników.

Podjęcie przez nasz Związek tematu pracowniczego, nie upoważnia inne związki do negowania działań podejmowanych w obronie pracowników, zaś tematem tym nasz Związek będzie zajmował się tak długo, dopóki istnieje możliwość osiągnięcia jakichkolwiek zmian  dla pracowników. Nie atakujemy i nie zajmujemy się działalnością innych Związków, a tym bardziej nie powielamy nie sprawdzonych informacji i nie przedstawiamy ich publicznie w audycji.

Cieszymy się, że inne organizacje związkowe tak chętnie usiłują dowiedzieć się, jakie cele i działania leżą u podstaw naszej działalności, ale jednocześnie prosimy, by dowiadywali się u źródła  –  czyli u nas.

Zapewniamy, że każdy uzyska od nas rzetelną informację. Jednocześnie jesteśmy zawsze do dyspozycji innych związków w celu lepszej współpracy na rzecz pracowników w Grupie Kapitałowej ORLEN.

Często są sprawy nie do wygrania i trzeba pogodzić się z porażką. Są również sprawy, które można uzgodnić wspólnie lub przekonać Pracodawcę do swojego stanowiska. Jednak nigdy nie można zakładać że sprawa jest zamknięta i nie da się z nią nic zrobić – jeżeli nie podejmiemy żadnych działań, nigdy się o tym nie dowiemy.

Następny temat.

W dniu 27 listopada br. doszło do spotkania Pracodawcy ze Związkami Zawodowymi. Na powyższym spotkaniu poruszone zostały kwestie dotyczące wzrostu nagrody świątecznej 2017 roku i podziału nagrody remontowej. Mimo dyskusji i przedstawionych przez organizacje związkowe argumentów, Pracodawca utrzymał nagrodę na poziomie 800 zł brutto zgodnie z zapisami porozumienia płacowego na 2017 rok.  Ponadto, w trakcie spotkania poruszyliśmy sprawę nowych zapisów, które powinny znaleźć się w porozumieniu płacowym w 2018 roku, a dotyczących jednorazowych nagród świątecznych dla nowo przyjętych pracowników, którzy podjęli pracę po dacie podpisania porozumienia oraz podwyżek dla osób którzy przy podwyżkach obligatoryjnych lub uznaniowych przekraczają maksymalny próg tabeli wynagrodzeń zasadniczych.

Na spotkaniu omówiliśmy także temat premii remontowej.  Z informacji przekazanej przez stronę Pracodawcy wynika że na 1272 osoby pracujących w pionie operacyjnym otrzymało nagrodę 684 osoby – średnia na osobę wyniosła ponad 1000 zł. Powyższa forma rozdziału, przedstawiona przez Pracodawcę, nie została przyjęta pozytywnie przez załogę, z uwagi na fakt, iż otrzymujemy wiele zgłoszeń od pracowników którzy mimo uczestnictwa w awariach lub wykonywania prac remontowych nie otrzymali nagrody remontowej.

Dodatkowo, w trakcie trwania spotkania z Pracodawcą, podnieśliśmy następujące kwestie:

  • zwiększenia wysokości opłat za dyżuru 7 – dniowe,
  • dodatkowego wynagrodzenia kwotowego za dyżury sobotnie,
  • zaplecza socjalnego dla pracowników pracujących na stanowisku automatyka oddelegowanych do spisywania układów automatycznych.

Pojawiły się też tematy dotyczące :

  • okularów ochronnych dla pracowników
  • powołania rzecznika ds. Etyki
  • powołanie Komisji Pojednawczej
  • obsad dwuosobowych na dyżurkach

Kolejny temat który został poruszony na omawianym spotkaniu, miał na celu  wznowienie prac nad projektem Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. W tym celu, pracodawca zobowiązał się do sporządzenia i przedstawienia uporządkowanych zapisów ZUZP – u, które do tej pory zostały omówione przez obie Strony. Kolejne spotkanie dotyczące prac nad projektem ZUZP – u, zostało wyznaczone na 8 stycznia 2018 r.

Informujemy, iż w związku z przeprowadzoną przez Polski Koncern Naftowy akcją niskooprocentowanych pożyczek do kwoty 3 000 zł dedykowaną jedynie do pracowników Koncernu, Związek wystąpił z oficjalnym wnioskiem do Zarządu PKN ORLEN S.A. o treści, jak poniżej:

 

4.12.2017 r.

Pan
Wojciech Jasiński
Prezes Zarządu
PKN ORLEN S.A.

Szanowny Panie Prezesie,

Działając w imieniu Międzyzakładowego Związku Zawodowego Grupy Kapitałowej PKN ORLEN S.A. pragniemy poruszyć następującą kwestię.

Spółki należące do jednej Grupy Kapitałowej ORLEN, mimo iż są odrębnymi od Koncernu Pracodawcami, to jednak posiadają przymiot zależnych od siebie podmiotów gospodarczych, realizujących wspólny cel, strategię oraz kierujących się wspólną misją i celami.

W związku z powyższym, wnosimy o podjęcie działań zmierzających w kierunku wyrównania szans pomiędzy pracownikami PKN ORLEN a pracownikami Spółek Grupy Kapitałowej. Zgłaszamy wniosek o rozpoczęcie dyskusji dążącej do wypracowania optymalnej dla wszystkich zainteresowanych strategii mającej na celu ochronę pracowników Spółek poprzez sprawiedliwą działalność Zarządu dedykowaną dla wszystkich pracowników Grupy ORLEN.

Powyższe odzwierciedla ostatnia decyzja Zarządu zgodnie z którą rozpoczęto akcję przyznawania niskooprocentowanych pożyczek do kwoty 3 000 zł, skierowaną jedynie dla pracowników PKN ORLEN S.A. Po raz kolejny pracownicy Spółek poczuli się dyskryminowani i pominięci. Tego typu zachowania udowadniają jedynie, iż nie podejmuje się żadnych działań zmierzających do wyrównywania różnic w Grupie Kapitałowej. Wnosimy  o skierowanie akcji do wszystkich pracowników Grupy Kapitałowej, bądź o przekazanie przyczyn odmowy z podaniem uzasadnienia wyjaśniającego, dlaczego pracownicy Grupy Kapitałowej nie spełniają wymogów wzięcia udziału w przedmiotowej akcji.

Ponadto wskazujemy, iż ostatnia inicjatywa PKN ORLEN S.A. dotycząca wdrożenia platformy kafeteryjnej, umożliwiającej pracownikom samodzielny wybór świadczeń pozapłacowych     (dodatkowe bonusy)  dla całej Grupy Kapitałowej jest inicjatywą dobrą, to jednak przysłuży się jedynie grupie pracowników posiadających już bonusy. Pracownicy Spółek GK to osoby, które najczęściej nie posiadają takiej ilości świadczeń, jak pracownicy PKN ORLEN S.A.

Powyższe powoduje konieczność zainicjowania dyskusji i działań na rzecz równego traktowania Pracowników w całej Grupie Kapitałowej.  

 Z poważaniem

(w podpisie)

Bogusław Pietrzak

 Dw.

  1. Pan Mirosław Kochalski – Wiceprezes Zarządu PKN ORLEN S.A.,
  2. Pan Krystian Pater – Członek Zarządu ds. Produkcji PKN ORLEN S.A.,
  3. Pan Zbigniew Leszczyński – Członek Zarządu ds. Sprzedaży PKN ORLEN S.A.,
  4. Pan Wiesław Protasewicz – Członek Zarządu ds. Finansowych PKN ORLEN S.A.
  5. Pani Maria Sosnowska – Członek Zarządu ds. Inwestycji i Zakupów PKN ORLEN S.A.,
  6. Pani Grażyna Baka, Dyrektor Wykonawczy ds. Kadr PKN ORLEN S.A.,
  7. Pani Anna Lewandowska – Romanowska – Dyrektor Biura Zarządzania Relacjami Społecznymi PKNORLEN S.A.

 To wszystkie tematy na dziś.  Dziękuję za uwagę.

Pozdrawiam.

Bogusław Pietrzak